GESCHIEDENIS VW BRAZILIE

Alvorens deze tekst te lezen, is het een aanrader om de volgende video over het leven van de VW-T1 te bekijken, THE LAST WISHES OF THE KOMBI, mooi gemaakt filmpje.

Een eenvoudige en robuuste constructie, voldoende laadruimte en zitplaatsen tot maximaal 1000kg, een lage aanschafprijs en goedkoop in onderhoud. Dit waren de belangrijkste argumenten voor de verkoop van de VW bus, die 56 jaar de Braziliaanse markt heeft gedomineerd. Het idee van de VW bus ontstond in 1947 door de nederlander Ben Pon om een bedrijfswagen te ontwerpen gebaseerd op de techniek van de VW kever. Gedurende zijn periode in Brazilië heeft Volkswagen altijd de prestaties, gericht op de verwachtingen van de klanten, met innovatieve producten en technologieën weten te overtreffen .

De Braziliaanse periode T1 (tot 1975)

1950 - In recordtijd werd het ontwerp afgerond en de VW bus werd in serie geproduceerd. Het busje heette de Volkswagen Transporter (of T1 ) , een busje of stationwagon met drie ramen aan de zijkanten en uitneembare stoelen . Volkswagen gebruikte de term " kombinationsfahrzeug ", vandaar dat in Brazilie het busje de naam KOMBI kreeg. De eerste kombi’s kwamen hetzelfde jaar al naar Brazilie, in tegenstelling tot andere nieuwe modellen uit Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf Brasmotor, representant van Volkswagen in Brazilie, importeerde de eerste 2 kombi’s en 10 kevers. Het was een groot succes en de voertuigen werden verkocht voor het dubbele van de prijs. De import van de kombi’s was begonnen, en de montage/assemblage van de modellen werd in Brazilie uitgevoerd.

1953 - De Volkswagen montagefabriek in Brazilië werd opgericht nadat de Braziliaanse regering de import van voertuigen verbood in 1953. Volkswagen opende haar eigen dochteronderneming in Brazilië en begon de auto te assembleren met uit Duitsland geïmporteerde onderdelen. Terwijl de fabriek nog volop in de bouwfase was, werd er gebruikt gemaakt van een loods in Sao Paulo.

1957 - Door het grote succes van de verkoop, kondigde VW Brazilie aan om een fabriek te bouwen in Brazilie, die zich niet zou beperken tot alleen de assemblage van de voertuigen, maar ook om Brazilie als exportbasis te maken voor heel Zuid Amerika. De officiële inhuldiging van de Anchieta fabriek in São Bernardo do Campo in São Paulo, de eerste fabriek van VW buiten Duitsland, vond plaats op 18 november 1959, waarbij de toenmalige president Juscelino Kubitschek werd rondgereden in een VW kever cabrio. De eerste modellen worden geproduceerd waarbij 50% van de grondstoffen uit Brazilie afkomstig zijn, gebaseerd op het gewicht en niet op het aantal onderdelen. De fabriek wordt beschouwd als een industrieel complex voor volledige fabricage van de voertuigen inclusief eindmontage en tevens centrum voor research, planning en ontwikkeling van nieuwe producten. Het eerste busje wordt in Brazilie op 2 september 1957 geproduceerd. Het voertuig was uitgevoerd met een luchtgekoelde boxermotor met 1192cm3 cilinderinhoud, 2000 tpm en een maximum vermogen van 36PK. De laadcapaciteit was 840kg

1960 -De kombi is één van de hoogtepunten tijdens de eerste Volkswagen Motor Show in São Paulo. De versie met 6 deuren wordt gelanceerd, gericht op taxichauffeurs en hotels. ook werd versie 'toerisme' aangeboden, aangepast voor het kamperen, compleet met een luifel aan de zijkant.

1961 - De kombi word uitgerust met richtingaanwijzers aan de voorkant die in Brazilie al snel de bijnaam 'tietjes' krijgen. Het gebruik van nationale grondstoffen is inmiddels gestegen tot 95%, en de eerste versnelling is reeds gesynchroniseerd. De grote rivaal van de kombi was de Ford Rural, maar de kombi was goedkoper en verkocht beter. Van 1962 tot 1966 onderging de kombi diverse verbeteringen, zoals nieuwe en grotere achterlichten en ovale richtingaanwijzers aan de voorzijde. De achterruit nam in grootte toe en twee hoekramen werden toegevoegd.

1967 - Komst van de nieuwe motor 44PK en 4200 tpm, en de toepassing van een moderner elektrisch systeem 12V. De auto wint aan stabiliteit door de nieuwe 14 inch wielen. Het laadvermogen word uitgebreid tot 1000kg. In datzelfde jaar wordt ook de pick-up versie gelanceerd. In de komende jaren wordt ook de optie aangeboden om in moeilijk terrein te kunnen rijden. In 1970 worden veiligheidsgordels en een brandblusser toegevoegd.

1975 – Einde productie van de T1 in Brazilie. In Duitsland was de productie van de T1 reeds gestopt in 1967.

De periode T2 (vanaf 1975)

1981 – De kombi wordt uitgerust met een 50 PK watergekoelde dieselmotor met de radiator aan de voorzijde, beschikbaar in onder andere de pickup. Wat een economische oplossing had moeten zijn, resulteerde in een teleurstelling met vele gevallen van motoren die de 100.000km niet haalden. De keuze van de dieselmotor werd vervolgens stopgezet in 1985. Hetzelfde jaar wordt de dubbele cabine versie van de pickup gelanceerd, met drie deuren . Het volgende jaar wordt een 57 PK motor gelanceerd op alcohol. Vanaf 1983 wordt er meer aandacht besteed aan de veiligheid, met schijfremmen en driepuntsgordel op de voorbank . In 1992 krijgt de kombi een katalysator om de CO2- uitstoot te verminderen .


1997 - De Braziliaanse tweede generatie komt in 1997 met hogere plafonds en schuifdeuren, vergelijkbaar met het model van de jaren ‘70 in Europa. De binnenkant is 11cm ruimer en de scheiding tussen de cabine en het passagiersgedeelte is verwijderd. De banden zijn R14-185 voor een grotere stabiliteit. De Luxe uitvoering werd Carat genoemd, met fluwelen stoelen en richtingaanwijzers aan de voorzijde van wit kristal. Het jaar daarop  kreeg de motor een electronische injectie. Door de tegenvallende verkoop werd dit model afgeschaft in 1999. In 2000 verliet de pickup ook de productielijn en werd besloten om de kombi alleen nog te produceren in de kleur wit.

2005 - Het jaar wordt gekenmerkt door een radicale verandering: Volkswagen kondigt het einde aan van de luchtgekoelde motor. Het busje was het enige voertuig in de wereld die nog deze soort technologie had. Om het einde van dit tijdperk te markeren, wordt de Kombi serie Prata geproduceerd met slechts 200 exemplaren. Dit model had groene glazen, en getinte richtingaanwijzers.

2006 - Laatste belangrijke technische wijziging in het voertuig. Het busje wordt flex uitgevoerd met de exportmotor van de VW Fox. Het motorvermogen is 80 PK bij 4.800 tpm, en de maximale snelheid 130 km / uur, maar de schakeling is nog steeds manual met 4 versnellingen. Het dashboard is ook veranderd in een soortgelijke stijl van de VW Fox.

2007 – De kombi bereikt 50 jaar productie in Brazilië en is goed voor 7,2 % van de totale verkoop van commerciële voertuigen in Brazilie. Om de datum te herdenken , wordt er een speciale serie gelanceerd van maar 50 modellen.

2013 – Het laatste jaar van de productie van de kombi in Brazilie. Speciaal hiervoor wordt de serie ‘Last Edition’ gelanceerd, met 1200 exemplaren voor de prijs van 85.000 Braziliaanse reais, vergelijkbaar met ongeveer €30.000. Op 19 december wordt de laatste kombi geproduceerd in de fabriek in Anchieta in São Bernardo do Campo. Brazilie is de laatste fabriek ter wereld die de T2 heeft geproduceerd. De productie van de T2 is gestopt door de toegenomen veiligheidseisen en daarmee is er een einde gekomen aan een legendarisch voertuig.

 

Volkswagen Brazilië in aantallen sinds 1953:

- Meer dan 21 miljoen auto's geproduceerd in Brazilië
- 60 jaar productie in Brazilië en het eerste land in de wereld met een VW fabriek buiten Duitsland.
- Meer dan 3 miljoen voertuigen geëxporteerd naar 147 landen
- Meer dan 18 miljoen voertuigen op de binnenlandse markt verkocht
- Ongeveer 22.000 werknemers momenteel werkzaam in 4 fabrieken
- Meer dan 30 modellen ontwikkeld in het land
- Oppervlakte fabrieken meer dan 1,6 miljoen m2  ( bebouwde oppervlakte )
- Ongeveer 650 dealers

 

04_VW_18-03.jpg