BRAZILIE vs. DUITSLAND

Zoals je in eerste instantie misschien zou denken heeft de titel van deze pagina helemaal niets te maken met de halve finale van het WK voetbal 2014. Er komen namelijk heel veel vragen over wat nou precies de verschillen zijn tussen Braziliaanse T1 modellen en de Duitse modellen. Velen hebben hier gewoonweg geen antwoord op en op blogs en forums worden de meest uiteenlopend meningen verspreid, veelal onjuiste informatie zonder fundament. Wij van VCT Nederland BV hebben de laatste periode informatie verzameld, ook met hulp van tevreden klanten, en willen dit gaarne met jullie delen. Met name de 'fanatieke' liefhebbers van de Duitse T1 zullen het niet altijd met ons eens zijn. Wij willen zoveel mogelijk feiten en bevindingen delen, om aan te tonen dat de Braziliaanse T1 bus wel degelijk een goede bus betreft van een erkende Volkswagen fabriek, met hier en daar wat verschillen ten opzichte van een Duitse bus, maar dat maakt ze daarom niet minder leuk of minderwaardig zoals sommigen nog wel eens willen beweren. Sterker nog, één van onze modellen uit ons assortiment van 2014 heeft zelfs een award gekregen voor 'Best of Show' model op een VW treffen in Schagen.

Gaarne willen wij met jullie de reactie delen van één van onze klanten:

Waarom een Braziliaanse ? nou....waarom niet ?
"Op die vraag heb ik vele uren lopen studeren, en wat ik merkte is dat er een heleboel ongefundeerde vooroordelen over Braziliaanse spijlbussen circuleren. Ik wil niemand op de tenen trappen, maar het bij de feiten proberen te houden. Die feiten zijn hier en daar misschien anders dan de gemiddelde opinie op dit forum. Excuses daarvoor. Maar misschien breng ik mensen tot andere inzichten."
Veel gelezen vooroordelen / onjuiste feiten
Braziliaanse bussen zouden niet "echt" zijn, het zijn neppers.
Dit zegt men omdat vergeleken met de Duitse bussen, de Braziliaanse bussen niet de evolutie van de Duitse bussen volgen. Aan een Duitse bus kan je zien uit welke periode de bus ongeveer komt: de achterklep, die handvaten etc etc. De braziliaanse doen dit niet: die zijn -als je ze vergelijkt met de Duitse- een combinatie van oude achterklep, met moderne lichtunits, oude handgrepen etc etc. Dit zijn allemaal kenmerken die alleen de echte spijlfans weten. het maakt de bus er niet minder leuk door. En het is ook niet zo logisch om een Braziliaanse bus te beoordelen alsof het een Duitse is, want dat is het immers ook niet. Ze zijn anders, ze hebben een ander ontwerp, maar hebben veel gemeen met Duitse spijltjes. Het zijn dus geen neppe spijltjes, maar het zijn Braziliaanse spijltjes. Net zoals een vroege Wolfsburg spijl ook te onderscheiden is van een late uit Hannover; een andere combinatie van onderdelen. Maar het blijft een bus gemaakt door een VW fabriek, ismVW fabrieken, VW ontwerp, Duitse medewerkers die de Fabriek in Brazilie hebben opgezet om kwaliteit te waarborgen.
Braziliaanse bussen zouden slechter staal hebben
Tsja....slechter dan wat? slechter dan de Duitse? Duitse spijltjes zijn nou ook niet bepaald roestbestendig te noemen.....dus de Braziliaanse bussen zouden wel mega verrot moeten zijn, om nog slechter staal te hebben dan de Duitse om dit argument kracht bij te zetten. Maar in de praktijk blijkt dat niet zo. Braziliaanse busjes zijn vaak roesttechnisch in vergelijkbare of betere conditie dan Duitse busjes. Bovendien is het allemaal ook erg variabel afhankelijk van klimaat, gebruik, stalling etc etc etc. En feit is: er is nergens een goede 1:1 test gedaan waarbij 2 (nieuwe) staaldelen echt objectief vergeleken worden. Op thesamba.com heb ik meerdere reacties gelezen van monteurs die bekend zijn met Braziliaanse bussen, en zelfs stellen dat Braziliaans staal beter is dan Duits staal....maar ook die geven geen goede feiten om dit argument kracht bij te zetten. Tot dat bewijs er is....blijft dit argument dus lariekoek en ongefundeerd.
Fleetlines
Brazilianen worden onterecht soms fleetlines genoemd. Dat is onjuist. Een fleetline spijlbus is alleen in 1975 gemaakt (slechts 1 jaar dus), en was een Braziliaans CKD bouwpakket dat in Zuid Afrika in elkaar is gezet, met het stuur rechts en een wisselend percentage Zuid Afrikaanse onderdelen.
 
Wat kan je dan wel zeggen van Braziliaanse spijltjes?
Ze zijn gemaakt t/m 1975. dat lijkt voor veel mensen gek, omdat iedereen bij een spijltje denkt dat ze slechts tot 1967 zijn gemaakt. Maar zo zwart wit is het gewoon niet. Spijlbussen zijn gemaakt in Duitsland, Australie, Brazilie en zuid Afrika, en t/m 1967 zijn ze in Duitsland geproduceerd, waarna de productie t/m 1975 doorging in Brazillie. De wiki geeft dit eigenlijk prima weer, op een manier die niet zo zwart wit is : http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_2
Citaat
Production
1950–1967 (Europe and US)
1950–1975 (Brazil)
Assembly   
Wolfsburg, Germany
Hanover, Germany
São Bernardo do Campo, Brazil
Melbourne, Australia
Gelijkwaardigheid?
Als je een Braziliaanse spijlbus zou bestempelen als gelijkwaardig aan een Duitse, dan zou dit slecht nieuws zijn voor Duitse spijlbus bezitters en handelaren: want dan daalt de waarde van een Duitse spijlbus. Dus als ik een Duitse spijlbus zou hebben, dan zou ik me daar ook tegen verzetten. De komst van elke nieuwe onondekte bron van T1'tjes, zoals bijvoorbeeld Braziliaanse spijlbussen is gewoon slecht nieuws voor de Duitse spijl bezitter. Als er nu in een stoffige schuur 10.000 Duitse spijltjes ontdekt zouden worden, dan zou hierdoor de waarde van de huidige spijltjes ook dalen.
Jonger = beter ?
De jongere exemplaren hebben logischerwijs minder jaren gehad om te roesten, dus kunnen ze soms in een betere conditie zijn.

The Brazilian way
In Brazilie gaat men (gemiddeld) anders om met zijn/haar auto. De wegen zijn er slechter, en ze kunnen worden doorgereden tot ze letterlijk in elkaar storten van ellende. Ze repareren pas iets als er iets kapot is. Ik denk dat dit wel klopt voor een deel van de Braziliaanse bussen. Maar er zijn er ook een hoop die een beter leven hebben gehad.

Embleem
Het embleem is bij de latere jaartallen in het front gestanst ipv een los verchroomd exemplaar. Reden voor deze wijziging was vast een kostenbesparing, en tegen diefstal.

Onderdelen
Bij het kopen van onderdelen moet je met een Braziliaan goed oppassen. Vroege achterklep, latere lichtunits, etc etc. Op jaartal bestellen alsof het een Duitse bus is, dat gaat niet werken, want dat is het ook niet. Maar tegenwoordig vind je op VW websites voor onderdelen hier meer info over. Ook kan via VCT Nederland BV onderdelen worden besteld uit Brazilie.

Met dank aan David Herdes :-)
 
   
  
 Normal 
 0 
 
 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 EN-GB 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 MicrosoftInternetExplorer4 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
 table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Table Normal";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-qformat:yes;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin-top:0cm;
	mso-para-margin-right:0cm;
	mso-para-margin-bottom:10.0pt;
	mso-para-margin-left:0cm;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:11.0pt;
	font-family:"Calibri","sans-serif";
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
	mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
 
    

 

Dit doosje met verchroomde deurklinken is door ons onlangs online besteld hier in Nederland, via een bekende en gerenommeerde VW webwinkel. Toch grappig dat deze deurklinken uit Brazilie afkomstig zijn en daar ook gefabriceerd zijn. Er komt echt wel goed spul uit Brazilie, in tegenstelling tot wat men nog wel eens wil beweren. Ongenuanceerd en ongefundeerd dus.